<\/span><\/h3>\nTeraz, kiedy wiemy, co powinno umie\u0107 15 miesi\u0119czne dziecko, warto przyjrze\u0107 si\u0119, jak wygl\u0105da rozw\u00f3j malucha wcze\u015bniej. W 11-12 miesi\u0105cu \u017cycia dziecko zwykle:<\/b><\/p>\n
– raczkowa\u0107 sprawnie,
\n– stawia\u0107 pierwsze kroki z oparciem lub podtrzymywane przez doros\u0142ego,
\n– na\u015bladowa\u0107 d\u017awi\u0119ki wydawane przez rodzic\u00f3w,
\n– potrafi\u0107 powiedzie\u0107 “mama” i “tata” oraz inne proste s\u0142owa,
\n– rozumie\u0107 proste polecenia,
\n– zacz\u0105\u0107 je\u015b\u0107 pokrojone kawa\u0142ki jedzenia,
\n– cieszy\u0107 si\u0119 zabaw\u0105 na podw\u00f3rku,
\n– wskazywa\u0107 palcem na przedmioty.<\/p>\n
Por\u00f3wnuj\u0105c te umiej\u0119tno\u015bci, wida\u0107, \u017ce dziecko w ci\u0105gu kilku miesi\u0119cy osi\u0105ga ogromny rozw\u00f3j w zakresie samodzielno\u015bci<\/b>, poznaj\u0105cych umiej\u0119tno\u015bci i kompetencji motorycznych.<\/p>\n<\/span>Co potrafi 10 miesi\u0119czne dziecko?<\/span><\/h3>\nPrzejd\u017amy jeszcze o jeden miesi\u0105c wstecz. Dzieci w wieku 10 miesi\u0119cy cz\u0119sto wykazuj\u0105 rozw\u00f3j na poziomie zbli\u017conym do 11-miesi\u0119cznych, ale z pewnymi r\u00f3\u017cnicami. Co powinno umie\u0107 10-miesi\u0119czne dziecko? Maluch w tym wieku powinien:<\/b><\/p>\n
– raczkowa\u0107 w spos\u00f3b nieco mniej sprawny ni\u017c 11-miesi\u0119czne dziecko,
\n– by\u0107 \u015bwiadomy obecno\u015bci rodzic\u00f3w i reagowa\u0107 na ich g\u0142os,
\n– wydawa\u0107 d\u017awi\u0119ki na\u015bladuj\u0105ce mow\u0119 doros\u0142ych,
\n– unosi\u0107 przedmioty jeszcze nieco mniej precyzyjnie,
\n– pr\u00f3bowa\u0107 je\u015b\u0107 nieco wi\u0119ksze kawa\u0142ki jedzenia.<\/p>\n
<\/span>18-miesi\u0119czne dziecko – kolejny etap<\/span><\/h3>\nZaawansowanie w rozwoju dzieci bardzo r\u00f3\u017cni si\u0119 od siebie, dlatego warto przyjrze\u0107 si\u0119, co potrafi 15-miesi\u0119czne dziecko w por\u00f3wnaniu do tego, co powinien umie\u0107 18-miesi\u0119czne dziecko. W osiemnastym miesi\u0105cu \u017cycia dziecko b\u0119dzie ju\u017c prawdopodobnie:<\/b><\/p>\n
– chodzi\u0107 i biega\u0107 pewniej,
\n– pokonywa\u0107 coraz wi\u0119ksze przeszkody,
\n– pos\u0142ugiwa\u0107 si\u0119 wi\u0119ksz\u0105 ilo\u015bci\u0105 s\u0142\u00f3w i zda\u0144,
\n– wykonywa\u0107 bardziej z\u0142o\u017cone polecenia,
\n– rozumie\u0107 wi\u0119cej z tego, co m\u00f3wi\u0105 mu doro\u015bli.<\/p>\n
<\/span>Co powinno umie\u0107 miesi\u0119czne i dwumiesi\u0119czne dziecko?<\/span><\/h3>\nNa koniec warto te\u017c zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na maluchy, kt\u00f3re s\u0105 jeszcze na pocz\u0105tku swojej drogi. W wieku 1-2 miesi\u0119cy rozw\u00f3j dziecka skupia si\u0119 przede wszystkim na zdobywaniu umiej\u0119tno\u015bci w zakresie kontroli cia\u0142a, porozumiewania si\u0119 z rodzicami oraz zaczynaj\u0105 poznawa\u0107 \u015bwiat. W tym okresie dziecko g\u0142\u00f3wnie:<\/b><\/p>\n
– zaczyna podnosi\u0107 g\u0142\u00f3wk\u0119 i skupia\u0107 wzrok,
\n– w wieku dw\u00f3ch miesi\u0119cy, ju\u017c lepiej kontroluje g\u0142\u00f3wk\u0119,
\n– wydaje pierwsze d\u017awi\u0119ki komunikuj\u0105ce si\u0119 z rodzicami,
\n– reaguje na bod\u017ace d\u017awi\u0119kowe i wizualne.<\/p>\n
St\u0105d jasno wida\u0107, jak ogromne s\u0105 zmiany, kt\u00f3re zachodz\u0105 w ci\u0105gu tych pierwszych 15 miesi\u0119cy \u017cycia, a ka\u017cdy kolejny miesi\u0105c przynosi nowe osi\u0105gni\u0119cia i umiej\u0119tno\u015bci.<\/p>\n
Teraz, kiedy por\u00f3wnali\u015bmy r\u00f3\u017cne etapy rozwoju dziecka, wida\u0107, \u017ce ka\u017cdy miesi\u0105c przynosi niesamowite post\u0119py. Rozw\u00f3j dziecka ma miejsce nie tylko na poziomie zdolno\u015bci motorycznych, ale tak\u017ce kompetencji spo\u0142ecznych i umiej\u0119tno\u015bci poznawczych. Rodzice powinni zach\u0119ca\u0107 swoje pociechy do eksplorowania \u015bwiata, rozwija\u0107 ich umiej\u0119tno\u015bci oraz cieszy\u0107 si\u0119 z ka\u017cdego nowego osi\u0105gni\u0119cia, b\u0119d\u0105c dumnymi i wspieraj\u0105cymi opiekunami.<\/p>\n
<\/span>Zestawienie osi\u0105gni\u0119\u0107 maluch\u00f3w na r\u00f3\u017cnych etapach rozwoju<\/span><\/h3>\nW ci\u0105gu pierwszych 15 miesi\u0119cy \u017cycia, dzieci przechodz\u0105 przez szereg istotnych etap\u00f3w rozwoju. Oto przegl\u0105d kluczowych umiej\u0119tno\u015bci, jakie powinny posiada\u0107 dzieci w r\u00f3\u017cnym wieku:<\/p>\n
\n- 15 miesi\u0119cy<\/b>: chodzenie, wstaj\u0105 z pozycji siedz\u0105cej, wspina si\u0119 na przeszkody, rozumienie prostych polece\u0144, kilka pojedynczych s\u0142\u00f3w, wskazywanie na obiekty, odgrywanie sytuacji z \u017cycia codziennego, picie z butelki lub kubka, u\u017cywanie \u0142y\u017cki do jedzenia.<\/li>\n
- 12 miesi\u0119cy<\/b>: raczkowanie, stawianie pierwszych krok\u00f3w z oparciem, na\u015bladowanie d\u017awi\u0119k\u00f3w, “mama” i “tata” oraz inne proste s\u0142owa, rozumienie polece\u0144, jedzenie pokrojonych kawa\u0142k\u00f3w, zabawa na podw\u00f3rku, wskazywanie palcem na przedmioty.<\/li>\n
- 11 miesi\u0119cy<\/b>: podobne umiej\u0119tno\u015bci jak 12-miesi\u0119czne dziecko, ale z nieco mniejsz\u0105 sprawno\u015bci\u0105 w niekt\u00f3rych aspektach.<\/li>\n
- 10 miesi\u0119cy<\/b>: raczkowanie, \u015bwiadomo\u015b\u0107 obecno\u015bci rodzic\u00f3w, na\u015bladowanie d\u017awi\u0119k\u00f3w, unoszenie przedmiot\u00f3w, pr\u00f3by jedzenia wi\u0119kszych kawa\u0142k\u00f3w jedzenia.<\/li>\n
- 18 miesi\u0119cy<\/b>: pewne chodzenie, pokonywanie wi\u0119kszych przeszk\u00f3d, pos\u0142ugiwanie si\u0119 wi\u0119ksz\u0105 ilo\u015bci\u0105 s\u0142\u00f3w i zda\u0144, wykonywanie bardziej z\u0142o\u017conych polece\u0144, lepsze rozumienie mowy doros\u0142ych.<\/li>\n
- 2 miesi\u0105ce<\/b>: kontrolowanie g\u0142\u00f3wki, wydawanie pierwszych d\u017awi\u0119k\u00f3w, reagowanie na bod\u017ace d\u017awi\u0119kowe i wizualne.<\/li>\n
- 1 miesi\u0105c<\/b>: zaczyna podnosi\u0107 g\u0142\u00f3wk\u0119 i skupia\u0107 wzrok.<\/li>\n<\/ul>\n
Obserwowanie, jak rozwijaj\u0105 si\u0119 nasze dzieci, jest fascynuj\u0105ce, a kluczowe umiej\u0119tno\u015bci na ka\u017cdym etapie rozwoju s\u0105 wa\u017cnym aspektem poznawczym, spo\u0142ecznym i motorycznym. Zach\u0119cajmy dzieci do odkrywania \u015bwiata i wsparcia na ka\u017cdym kroku w ich rozwoju.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Rozw\u00f3j dziecka to fascynuj\u0105cy proces, w kt\u00f3rym ka\u017cdy miesi\u0105c przynosi nowe umiej\u0119tno\u015bci i osi\u0105gni\u0119cia. Wydaje si\u0119, \u017ce zaledwie…\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3812,"comment_status":"","ping_status":"","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":"","csco_singular_sidebar":"","csco_page_header_type":"","csco_page_load_nextpost":"","csco_post_video_location":[],"csco_post_video_url":"","csco_post_video_bg_start_time":0,"csco_post_video_bg_end_time":0},"categories":[213,215,214],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3813"}],"collection":[{"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3813"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3813\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3812"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3813"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3813"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/zce.szczecin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3813"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}