Rozwój dziecka to fascynujący proces, w którym każdy miesiąc przynosi nowe umiejętności i osiągnięcia. Wydaje się, że zaledwie chwilę temu niemowlę przyjęło życie na tym świecie, a już oto na 15-miesięcznym etapie przeistacza się w małego odkrywcę. To doskonały moment, aby przyjrzeć się, co powinien umieć maluch w tym wieku i jak to się ma do innych miesięcznych etapów rozwoju. Zapraszam do dalszego odkrywania tego tematu w artykule “Porównanie rozwoju dziecka: Co powinno umieć 15-miesięczne dziecko i jak to się ma do innych miesięcznych etapów”.
Co powinno umieć 15 miesięczne dziecko?
Zanim przejdziemy do porównania z innymi miesięcznymi etapami, warto zacząć od tego, co potrafi już 15-miesięczne dziecko. W tym okresie jego rozwój następuje w bardzo szybkim tempie i dziecko samo zdobywa wiele nowych umiejętności. Na ogół 15-miesięczne dziecko powinno być w stanie:
– chodzić samodzielnie, a nawet biegać nieco niepewnie,
– samodzielnie wstawać z pozycji siedzącej,
– wspinać się na niskie przeszkody,
– zrozumieć i wykonać proste polecenia,
– używać kilku pojedynczych słów,
– wskazywać na obiekty, których nazw nie zna,
– odgrywać proste sytuacje z życia codziennego, np. karmienie lalki,
– pić z nieprzelanej butelki lub kubka z dzióbkiem,
– używać łyżki do jedzenia.
Jak wygląda rozwój 11- i 12-miesięcznego dziecka?
Teraz, kiedy wiemy, co powinno umieć 15 miesięczne dziecko, warto przyjrzeć się, jak wygląda rozwój malucha wcześniej. W 11-12 miesiącu życia dziecko zwykle:
– raczkować sprawnie,
– stawiać pierwsze kroki z oparciem lub podtrzymywane przez dorosłego,
– naśladować dźwięki wydawane przez rodziców,
– potrafić powiedzieć “mama” i “tata” oraz inne proste słowa,
– rozumieć proste polecenia,
– zacząć jeść pokrojone kawałki jedzenia,
– cieszyć się zabawą na podwórku,
– wskazywać palcem na przedmioty.
Porównując te umiejętności, widać, że dziecko w ciągu kilku miesięcy osiąga ogromny rozwój w zakresie samodzielności, poznających umiejętności i kompetencji motorycznych.
Co potrafi 10 miesięczne dziecko?
Przejdźmy jeszcze o jeden miesiąc wstecz. Dzieci w wieku 10 miesięcy często wykazują rozwój na poziomie zbliżonym do 11-miesięcznych, ale z pewnymi różnicami. Co powinno umieć 10-miesięczne dziecko? Maluch w tym wieku powinien:
– raczkować w sposób nieco mniej sprawny niż 11-miesięczne dziecko,
– być świadomy obecności rodziców i reagować na ich głos,
– wydawać dźwięki naśladujące mowę dorosłych,
– unosić przedmioty jeszcze nieco mniej precyzyjnie,
– próbować jeść nieco większe kawałki jedzenia.
18-miesięczne dziecko – kolejny etap
Zaawansowanie w rozwoju dzieci bardzo różni się od siebie, dlatego warto przyjrzeć się, co potrafi 15-miesięczne dziecko w porównaniu do tego, co powinien umieć 18-miesięczne dziecko. W osiemnastym miesiącu życia dziecko będzie już prawdopodobnie:
– chodzić i biegać pewniej,
– pokonywać coraz większe przeszkody,
– posługiwać się większą ilością słów i zdań,
– wykonywać bardziej złożone polecenia,
– rozumieć więcej z tego, co mówią mu dorośli.
Co powinno umieć miesięczne i dwumiesięczne dziecko?
Na koniec warto też zwrócić uwagę na maluchy, które są jeszcze na początku swojej drogi. W wieku 1-2 miesięcy rozwój dziecka skupia się przede wszystkim na zdobywaniu umiejętności w zakresie kontroli ciała, porozumiewania się z rodzicami oraz zaczynają poznawać świat. W tym okresie dziecko głównie:
– zaczyna podnosić główkę i skupiać wzrok,
– w wieku dwóch miesięcy, już lepiej kontroluje główkę,
– wydaje pierwsze dźwięki komunikujące się z rodzicami,
– reaguje na bodźce dźwiękowe i wizualne.
Stąd jasno widać, jak ogromne są zmiany, które zachodzą w ciągu tych pierwszych 15 miesięcy życia, a każdy kolejny miesiąc przynosi nowe osiągnięcia i umiejętności.
Teraz, kiedy porównaliśmy różne etapy rozwoju dziecka, widać, że każdy miesiąc przynosi niesamowite postępy. Rozwój dziecka ma miejsce nie tylko na poziomie zdolności motorycznych, ale także kompetencji społecznych i umiejętności poznawczych. Rodzice powinni zachęcać swoje pociechy do eksplorowania świata, rozwijać ich umiejętności oraz cieszyć się z każdego nowego osiągnięcia, będąc dumnymi i wspierającymi opiekunami.
Zestawienie osiągnięć maluchów na różnych etapach rozwoju
W ciągu pierwszych 15 miesięcy życia, dzieci przechodzą przez szereg istotnych etapów rozwoju. Oto przegląd kluczowych umiejętności, jakie powinny posiadać dzieci w różnym wieku:
- 15 miesięcy: chodzenie, wstają z pozycji siedzącej, wspina się na przeszkody, rozumienie prostych poleceń, kilka pojedynczych słów, wskazywanie na obiekty, odgrywanie sytuacji z życia codziennego, picie z butelki lub kubka, używanie łyżki do jedzenia.
- 12 miesięcy: raczkowanie, stawianie pierwszych kroków z oparciem, naśladowanie dźwięków, “mama” i “tata” oraz inne proste słowa, rozumienie poleceń, jedzenie pokrojonych kawałków, zabawa na podwórku, wskazywanie palcem na przedmioty.
- 11 miesięcy: podobne umiejętności jak 12-miesięczne dziecko, ale z nieco mniejszą sprawnością w niektórych aspektach.
- 10 miesięcy: raczkowanie, świadomość obecności rodziców, naśladowanie dźwięków, unoszenie przedmiotów, próby jedzenia większych kawałków jedzenia.
- 18 miesięcy: pewne chodzenie, pokonywanie większych przeszkód, posługiwanie się większą ilością słów i zdań, wykonywanie bardziej złożonych poleceń, lepsze rozumienie mowy dorosłych.
- 2 miesiące: kontrolowanie główki, wydawanie pierwszych dźwięków, reagowanie na bodźce dźwiękowe i wizualne.
- 1 miesiąc: zaczyna podnosić główkę i skupiać wzrok.
Obserwowanie, jak rozwijają się nasze dzieci, jest fascynujące, a kluczowe umiejętności na każdym etapie rozwoju są ważnym aspektem poznawczym, społecznym i motorycznym. Zachęcajmy dzieci do odkrywania świata i wsparcia na każdym kroku w ich rozwoju.